Filtry

49. Tyskie Spotkania Teatralne - przegląd i spektakle mistrzowskie z teatrów z całej Polski

49. Tyskie Spotkania Teatralne odbędą się w dniach od 21 do 26 listopada. Poznajcie program spektakli mistrzowskich i konkursowych!

Fotos ze spektaklu "Ojciec matka tunel strachu"
Fotos ze spektaklu "Ojciec matka tunel strachu" · fot. materiały prasowe


Spektakle mistrzowskie będą prezentowane m.in. na gościnnej scenie tyskiej Mediateki, a spektakle konkursowe w Mediatece, na Scenie Kameralnej Teatru Małego w Pasażu Kultury Andromeda, a także w sali Browarium Tyskich Browarów Książęcych.

PROGRAM 49. TYSKICH SPOTKAŃ TEATRALNYCH



21 LISTOPADA

Dzień świra, reż. Piotr Ratajczak / Teatr Ateneum

  • NURT MISTRZOWSKI
  • godz. 18:00
  • MEDIATEKA, ul. Piłsudskiego 16.


22 LISTOPADA

Córki Króla Leara, reż. Karolina Przystupa

  • WYDARZENIE TOWARZYSZĄCE
  • godz. 9:00 i 18:00
  • SCENA KAMERALNA W PASAŻU KULTURY ANDROMEDA, pl. Baczyńskiego 2.


23 LISTOPADA

Córki Króla Leara, reż. Karolina Przystupa

  • WYDARZENIE TOWARZYSZĄCE
  • godz. 9:00
  • SCENA KAMERALNA W PASAŻU KULTURY ANDROMEDA, pl. Baczyńskiego 2.


Ojciec matka tunel strachu, reż. Wojtek Klemm / Narodowy Stary Teatr w Krakowie zmiana w repertuarze

  • NURT MISTRZOWSKI
  • godz. 18:00
  • MEDIATEKA, ul. Piłsudskiego 16.


Uwaga! Jest komunikat teatru - zmiana w repertuarze:

Loading...


Colargol. To nie bajka, reż. Monika Szydłowiecka / Teatr OdRuchu

  • NURT KONKURSOWY
  • godz. 20:00
  • SCENA KAMERALNA W PASAŻU KULTURY ANDROMEDA, pl. Baczyńskiego 2.


24 LISTOPADA

COŚ WAM POWIEM…, reż. Andrzej Sadowski/ Stowarzyszenie STEN /

  • NURT KONKURSOWY
  • godz. 17:00
  • SALA BROWARIUM, Tyskie Browary Książęce, ul. Katowicka 9.


Kobiety Jezusa, reż. Iga Jambor-Skupniewicz / Teatr Agrafka /

  • NURT KONKURSOWY
  • godz. 19:30
  • SALA BROWARIUM, Tyskie Browary Książęce, ul. Katowicka 9.


Ahmed, Teatr Nieoetykietowani

  • NURT KONKURSOWY
  • godz. 21:00
  • SCENA KAMERALNA W PASAŻU KULTURY ANDROMEDA, pl. Baczyńskiego 2.


25 LISTOPADA

Znaczył kapitan, reż. Jakub Kowalik / Scena Supernova /

  • NURT KONKURSOWY
  • godz. 13:00
  • SALA BROWARIUM, Tyskie Browary Książęce, ul. Katowicka 9.


Do Mołocznej, reż. Paulina Strzoda

  • NURT KONKURSOWY
  • godz. 16:00
  • SALA BROWARIUM, Tyskie Browary Książęce, ul. Katowicka 9.


Pinok i Barbie. Bajka dla dorosłych, reż. Hubert Bronicki/ Teatr Rawa/

  • NURT KONKURSOWY
  • godz. 17:45
  • SCENA KAMERALNA W PASAŻU KULTURY ANDROMEDA, pl. Baczyńskiego 2.


Wstyd, reż. Małgorzata Bogajewska / Teatr Ludowy w Krakowie

  • NURT MISTRZOWSKI
  • godz. 20:00
  • MEDIATEKA, ul. Piłsudskiego 16.


26 LISTOPADA

GALA FINAŁOWA 49. TYSKICH SPOTKAŃ TEATRALNYCH

  • godz. 18:00
  • MEDIATEKA, ul. Piłsudskiego 16.


Spóźnione odwiedziny, reż. Iwona Kempa / Teatr im. Juliusza Słowackiego w Krakowie

  • NURT MISTRZOWSKI
  • godz. 18:30
  • MEDIATEKA, ul. Piłsudskiego 16.


O spektaklach



21 listopada, godz. 18.00, Mediateka - Dzień świra, reż. Piotr Ratajczak / Teatr Ateneum



dzień świra


Wiosną 2021 roku warszawski Uniwersytet SWPS ogłosił raport, którego celem było wybranie „najlepszego polskiego filmu wszechczasów”. Wynik badania opinii publicznej być może wielu zaskoczył, ale z pewnością ucieszył nawet tych, którzy akurat na ten film nie głosowali. Bo wygrał „Dzień świra” Marka Koterskiego z 2002 roku, film praktycznie bez wrogów, co już niezwykłe wśród polskiego ludu, za to z całą polską inteligencją po swojej stronie. A nawet jeśli ktoś się nie uważał za inteligenta, i tak mógł się bez trudu utożsamić z postacią głównego bohatera, niejakiego Adasia Miauczyńskiego, poniewieranego przez tak zwaną otaczającą rzeczywistość.

„Dzień świra” powstał według słynnej maksymy, że nic tak nie cieszy, jak cudze nieszczęście. Jest więc prześmieszną komedią, w której nie do śmiechu tylko samemu Miauczyńskiemu. „Dzień świra”, niegdyś napisany jako dramat dla teatru, miał już kilka premier scenicznych, raz nawet wystawiono go w formie musicalu. W Teatrze Ateneum kolejnej realizacji podjął się znany reżyser młodośredniego pokolenia, Piotr Ratajczak. W tekstowym oryginale - oprócz głównego bohatera - występuje mnóstwo postaci towarzyszących; w reżyserskiej koncepcji Ratajczaka „wszyscy jesteśmy Adasiami M.”.

Obsada:

  • JA - Adam Cywka
  • MATKA - Ewa Telega
  • SYN - Jakub Pruski
  • ŻONA BYŁA - Magdalena Schejbal
  • ELA PIERWSZA MIŁOŚĆ - Milena Suszyńska
  • FACET - Janusz Łagodziński
  • TWÓRCY
  • AUTOR - Marek Koterski
  • REŻYSERIA - Piotr Ratajczak
  • SCENOGRAFIA I ŚWIATŁA - Marcin Chlanda
  • KOSTIUMY - Dorota Gaj-Woźniak | Grupa Mixer
  • MUZYKA - Tomasz Lewandowski
  • PLASTYKA RUCHU - Arkadiusz Buszko
  • ASYSTENTKA REŻYSERA - Joanna Kowalska
  • ASYSTENTKA SCENOGRAFA - Anna Kolanecka.


23 listopada, godz. 18.00, Mediateka - Ojciec matka tunel strachu, reż. Wojtek Klemm



ojciec matka


"Tytułowy „Tunel Strachu” przywołuje znaną z wesołego miasteczka rozrywkę z dreszczykiem, ale stanowi też określenie sytuacji (pułapki?), w którą wpada każda para wraz z pojawieniem się na świecie dziecka. „Czasami moi rodzice mnie męczą. Znam ich już od kilku lat, wymiana poglądów rozpala ich zawsze w tym samym miejscu. Zanim się pojawiłem musieli być piękną parą. Są zdjęcia, na których wyglądają na beztroskich. Z początku myślałem, że są stworzeni tylko dla mnie. Są jedynymi rodzicami, jakich będę miał…” - mówi syn Otto w sztuce Heckmannsa.

Nie bez znaczenia jest tu fakt, iż reżyser obsadził rodzinę Peszków w dość nieoczywistej konfiguracji. Błażej Peszek gra męża swojej autentycznej żony Katarzyny Krzanowskiej, a ich ojciec i teść, Jan Peszek wciela się w postać dziecka. Dzięki temu przedstawienie wznosi się na jeszcze wyższy poziom metafory, a problemy rodzicielskie zapętlają się w międzypokoleniowym kontredansie"
- pisała Magda Huzarska-Szumiec w „Gazecie Krakowskiej”.

"Potrzeba prawdziwego mistrzostwa, aby tak lekko i atrakcyjnie mówić o często traumatycznych sprawach. Pomysł obsadzenia prawdziwej aktorskiej rodziny w odwróconych rolach (…) znakomicie się sprawdza. Korzystanie z rozmaitych figur buduje umowność działań - tak jak w sennym rytuale rzucania się na pufy. Dominik Strychalski współtworzy akcję, kreując muzykę na rozmaitych zabawkach. Dźwięki zapętlają się; wzajemnie napędzają; a nawet katalizują - to chaos, to awanturę. Nie jest to spektakl dla tych, którzy nie znoszą ironii i złośliwości. Posługując się słowami Ojca: „On nam nie wierzy, że jesteśmy szczęśliwi" - pisała Gabriela Cagiel z „Gazety Wyborczej”.

Przekład sztuki powstał w ramach programu „Stypendia twórcze 2012” Stowarzyszenia Willa Decjusza i Fundacji Współpracy Polsko-Niemieckiej.

Obsada:

  • Katarzyna Krzanowska
  • Błażej Peszek
  • Jan Peszek.


Twórcy:

  • Wojtek Klemm - reżyseria
  • Iwona Nowacka - przekład
  • Wojtek Klemm - scenografia
  • Julia Kornacka - kostiumy
  • Dominik Strycharski - muzyka
  • Ewa Wrześniak - inspicjentka; suflerka.


25 listopada, godz. 20.00, Mediateka - Wstyd, reż. Małgorzata Bogajewska / Teatr Ludowy w Krakowie



wstyd


Choć wiele mogłoby na to wskazywać - i sytuacja, i bohaterowie - to nie jest komedia rodzajowa, ani tragifarsa. To wnikliwa i gorzka diagnoza naszego społeczeństwa. Na nic się zdał rozwój kulturowy, społeczny i cywilizacyjny. Nie wyrośliśmy z „dulszczyzny”. Wciąż nasze życie za fasadą uprzejmych uśmiechów zażenowania toczy wstyd. Jak uczy tradycja, najlepiej widać to na weselu, nawet takim, które się nie odbyło. Bo w takim tyglu mogą skonfrontować się różne światy, poglądy i wyobrażenia. Ot, Polska w pigułce… cały festiwal ludzkich przywar, małości, śmieszności, chociaż tylko czworo bohaterów.

Jak bronić się przed upokorzeniem, kiedy z wystawnego wesela nic nie zostaje, bo pan młody ucieka sprzed ołtarza, panna młoda zamyka się w domu, a rodzice młodych zostają sami z niespełnionym wyobrażeniem szczęścia swoich dzieci i swojego w nim udziału? Kiedy tracimy kontrolę nad biegiem wypadków próbujemy jeszcze wbrew osaczającym nas kompleksom ocalić swoje wyobrażenie o sobie, o swojej pozycji, wpływach, pieniądzach albo aspiracjach do wyższej klasy, która to wszystko zapewni… przynajmniej w naszym niskim mniemaniu. Zostajemy sami z pytaniami o siebie i swoje życie.

Obsada:

MAŁGORZATA: Małgorzata Kochan
ANDRZEJ: Tadeusz Łomnicki
WANDA: Katarzyna Tlałka
TADEUSZ: Piotr Pilitowski

Twórcy:

  • autor: Marek Modzelewski
  • reżyseria: Małgorzata Bogajewska
  • scenografia: Joanna Jaśko-Sroka
  • opracowanie muzyczne: Weronika Kowalska
  • oraz zespół muzyczny w składzie: wokal, skrzypce: Weronika Kowalska; gitara elektryczna: Maciej Salus; gitara basowa: Marcin Chadys; perkusja: Piotr Przewoźniak
  • inspicjent, sufler: Manuela Nowicka.


26 listopada, godz. 18.00, Mediateka - Spóźnione odwiedziny, reż. Iwona Kempa / Teatr im. Juliusza Słowackiego w Krakowie



spóźnione odwiedziny


Zaczyna się trochę jak w Bogu mordu Yasminy Rezy: dwa małżeństwa spotykają się, by porozmawiać o problemie, który skłócił ich dzieci. Tym razem jednak nie będzie śmiesznie, bo i temat nie nastraja do żartów. Wykluczenie, hejt w internecie, wreszcie samobójstwo - to problemy, które porusza ten tekst i które rozpaliły pospektaklowe dyskusje wśród publiczności w Kanadzie czy na West Endzie. Jak ta historia może rezonować w Polsce? W dzisiejszej Polsce?

Spóźnione odwiedziny (tytuł angielski „Late Company”), to fascynująca sztuka niewystawianego dotąd w Polsce, a niezwykle już cenionego na świecie młodego kanadyjskiego artysty - Jordana Tannahilla.

Obsada:

  • Dominika Bednarczyk - Daria
  • Maciej Jackowski - Andrzej
  • Natalia Strzelecka - Tamara
  • Marcin Sianko - Jan
  • Jakub Suwiński - Kuba
  • Aleksander Gałązka - Piotr.


Twórcy:

  • Autor: Jordan Tannahill
  • Przekład: Klaudyna Rozhin
  • Reżyseria, opracowanie tekstu, opracowanie muzyczne: Iwona Kempa
  • Asystenci reżysera: Błażej Biegasiewicz, Stanisław Chludziński
  • Scenografia i kostiumy: Joanna Zemanek
  • Inspicjentka: Iwona Cieślik.


Spektakl dla grup zorganizowanych



22 i 23 listopada, godz. 9.00, Pasaż Kultury Andromeda - Córki Króla Leara, reż. Karolina Przystupa / prod. Teatr Mały Tychy /

córki króla leara


Jak to się dzieje, że się człowiek staje zły? Czy synowie są lepsi niż córki? Czy miłość można zmierzyć Szekspirowski dramat opowiedziany z perspektywy trzech córek króla Leara - Goneryli, Regany i Kordelii. To historia o rodzinie, o relacjach między córkami i ojcem. Ojcem, który jest królem, namaszczonym przez Boga, więc myśli, że ma boskie prawa. O próbach kontaktu z wiecznie nieobecną matką i tęsknocie za utraconą ukochaną nianią. To opowieść o braku, nieobecności, potrzebie bliskości, poczuciu niewystarczalności, o miłości i nienawiści. Kto tu jest ofiarą? Lear czy jego córki? A może wszyscy?

To nie jest spektakl o królewskim dworze, księżniczkach, władzy i koronie. To opowieść o rodzinie. Ojciec jest tu nazywany królem, bo za króla się uważa, ale czy mało takich rodzin, o tak zbudowanej hierarchii? O takich relacjach, gdzie są dzieci bardziej i mniej kochane, te ulubione i czarne owce?

Widz wchodzi do sali tronowej zamku króla Leara, by wysłuchać opowieści jego córek. One są już „po” - po tych wszystkich wydarzeniach i tragediach, odtwarzają swoją opowieść z przełomowych momentów, wspomnień z dzieciństwa, rozmów, rozliczając się z tym, czego doświadczyły. Przechodzą przez to wszystko jeszcze raz, żeby wszyscy mogli wysłuchać ich historii i będę ją przechodzić wciąż i wciąż od nowa.

U Szekspira tragedia zaczyna się od tego, że ojciec, stary król postanowił zrzec się tronu i podzielić królestwo między swoje córki. Chciał uniknąć sporów, które mógłby wywołać podział majątku po jego śmierci. Bardzo rozważna i mądra decyzja. Tylko pomysł na to, jak dokonać podziału niepojęty, bowiem Lear postanowił urządzić konkurs na miłość. Chciał zmierzyć miłość swoich dzieci, a to, jak dokona się podział królestwa rozstrzygnąć się miało na podstawie tego, która z córek kocha go najbardziej. Dlaczego Lear wpadł na taką myśl? Dlaczego zapytał córki o miłość i chciał zmierzyć coś tak niemierzalnego? Czy to okrucieństwo, czy może jednak potrzeba bliskości i uzyskania potwierdzenia, że jest kochany? Szekspir broni Leara, Elaine Feinstein stawia wyraźną tezę, że Regana, Goneryla i Kordelia były ofiarami ojca-tyrana. Jak jednak było naprawdę? I czy można w ogóle stwierdzić, co to znaczy „naprawdę”?

Scenariusz inspirowany: „Królem Learem” Williama Szekspira, „Córkami Leara” Elaine Feinstein i „Księgą apokryfów” Karela Čapka.

Twórcy:

  • Scenariusz i reżyseria: Karolina Przystupa
  • Scenografia, kostiumy i maski: Adrianna Duda
  • Muzyka: Joanna Piwowar-Antosiewicz
  • Asystentka scenografki: Dagmara Daleka.


Obsada:

  • Goneryla - Anna Białoń
  • Regana - Anna Buczkowska
  • Kordelia - Alina Bachara
  • Głos Króla Leara - Jan Peszek.


*** Spektakl rekomendowany dla widzów od 14 roku życia.

Spektakle konkursowe



23 listopada, godz. 20.00, Pasaż Kultury Andromeda - Colargol. To nie bajka, reż. Monika Szydłowiecka

colargol


Dawno, dawno temu w odległej galaktyce, Igor był szczęśliwy (przynajmniej tak mu się wydawało). Stężenie Midichlorianów w jego krwi nigdy nie było zdumiewające, jednak wystarczało, by skutecznie realizować i osiągać kolejne cele życiowe, spełniać marzenia. Pewnego dnia Igor budzi się w swoim zaczarowanym lasku, który prędko okazuje się być pułapką bez wyjścia, a znikąd nie widać ratunku.
Chłopak powoli orientuje się, że jego oczekiwania drastycznie zderzyły się z rzeczywistością. Jak do tego doszło? Właśnie o tym Igor chciałby dzisiaj porozmawiać.

Piąta z kolei produkcja Teatru OdRuchu, z pomocą postaci Igora przybliża widzom świat młodych, wykształconych artystów sztuk scenicznych i autorefleksję bohatera na temat bycia aktorem po kilku pierwszych latach funkcjonowania w zawodzie. To także opowieść uniwersalna o wchodzeniu w dorosłe życie, w której każdy może odnaleźć cząstkę siebie.

Spektakl powstał dzięki wsparciu finansowemu Tyskich Inicjatyw Kulturalnych, Związku Artystów Scen Polskich i Teatru Małego w Tychach.

  • Partnerzy: Fundacja Teatr Nowe Formy, Miejskie Centrum Kultury w Tychach
  • Reżyseria: Monika Szydłowiecka
  • Wykonanie, tekst, choreografia: Michał Misza Czorny
  • Muzyka: Damian Przygodzki
  • Projekcje multimedialne: Marek Bula
  • Czas trwania spektaklu: 50 min
  • Wstęp wolny - wejściówki do odbioru w Kasie Teatru Małego od 7 listopada.


24 listopada, godz. 17.00, Tyskie Browary Książęce - Coś wam powiem... reż. Andrzej Sadowski

coś wam powiem


COŚ WAM POWIEM… jest opowieścią o trudnym okresie dojrzewania. Główna bohaterka Joanna to wrażliwa, utalentowana dziewczyna, która wkraczając w dorosłość, niespodziewanie dla samej siebie ląduje na niebezpiecznym wirażu. Jej życiowe wybory podyktowane są notorycznymi nieporozumieniami z nadopiekuńczą matką, uporczywym pragnieniem akceptacji, przyjaźni, miłości… Poszukiwanie własnego „ja” okaże się dla Joanny bolesną i brutalną lekcją. Przyglądając się losom młodziutkiej bohaterki, wnikliwie obserwujemy również otoczenie, które wywiera niemały (nie zawsze pozytywny) wpływ na podejmowane w tym wieku decyzje i na to, co dzieje się w życiu dorastającego człowieka.
W spektaklu wykorzystywane są rockowe kompozycje Małgorzaty Tekiel, legendarnej krakowskiej basistki do tekstów Andrzeja Sadowskiego, wykonywane na żywo przez aktorów spektaklu.

Przedstawienie rekomendowane dla widzów od 15 roku życia.

  • Reżyseria: Andrzej Sadowski
  • Muzyka: Małgorzata Tekiel
  • W głównej roli (Joanny): Natalia Zych.


W pozostałych rolach:

  • Andrzej Sadowski /Cień/
  • Barbara Szałapak /Matka/
  • Katarzyna Deszcz /Dyrektorka/
  • Zofia Wątroba / Ola/
  • Philip Madeja /Piotr/
  • Jan Wacławowicz /Psycholog/.


  • Produkcja: STeN oraz b&b&b
  • Premiera: 27 grudnia 2022, Teatr Zależny Kraków
  • Projekt współfinasowany ze środków Miasta Krakowa.
  • Wstęp wolny - wejściówki do odbioru w Kasie Teatru Małego od 7 listopada.


24 listopada, godz. 19:30 - Kobiety Jezusa, reż. Iga Jambor-Skupniewicz

Kobiety Jezusa


Spektakl pt. „Kobiety Jezusa” czerpie inspiracje z jednego z największych dzieł literackich, do którego przez wieki odnoszą się wszystkie dziedziny sztuki - mianowicie z Biblii. Twórcy odwołują się do postaci kobiet z otoczenia Jezusa, osadzają je w klimacie sielskiej polskiej wsi, ale jednocześnie odwołują się do współczesności poprzez konteksty jak również dobór działań artystycznych. Zestawienie jednego z najstarszych dzieł z tradycyjną muzyką polską, tańcem, śpiewem oraz współczesnymi rozwiązaniami teatru przedmiotu i formy ma nie tylko przedstawiać teatr w bogatym kontekście kultury polskiej oraz światowej, ale ma być także wzbudzeniem dyskursu na temat funkcjonowania kobiet „wczoraj i dziś”. Spektakl łączy w sobie kultywowanie tradycji poprzez nawiązanie do korzeni, a jednocześnie koncentruje się na kreowaniu nowych wartości. „Kobiety Jezusa” nie są gotową odpowiedzią, a punktem wyjścia do dyskusji na temat roli kobiet w świecie.

  • Reżyseria: Iga Jambor-Skupniewicz
  • Obsada: Dorota Kos, Martyna Mróz, Klaudia Rogalska, Sylwia Szczęsna-Komisarska, Iga Jambor-Skupniewicz
  • Muzyka: Andrzej Skupniewicz, Kapela Chełmińska
  • Wstęp wolny - wejściówki do odbioru w Kasie Teatru Małego od 7 listopada.


24 listopada, godz. 21.00, Pasaż Kultury Andromeda - Ahmed, reż. Małgorzata Baryła

ahmed


“Żeby mi córka za obcego…!

U nas wszystko lepsze, chłopaki też lepsze…”


Kluski. Czy to czy On je lubi sprawia, że jest bardziej nasz? Czy zakochanie w parku prowadzi do miłości większej niż tej, której pierwsze rozmowy niósł światłowód? Czy dziesięć, trzydzieści, pięćdziesiąt lat tworzy przepaści, nad którymi mostu już nie da się wybudować? Ahmed to opowieść o rodzinie, miłości, braku zrozumienia i jego poszukiwaniu, różnicach, które nas dzielą i próbie ich pokonania. A to wszystko jak niedzielny obiad z kompotem wzruszenia, roladą humoru i kluskami okraszonymi zastanowieniem.

Obsada: Magdalena Cebula, Oliwer Cieślak, Wiktoria Frąckowiak, Miłosz Kaleta, Amelia Konieczka, Arkadiusz Nadarzewski, Piotr Orzechowski, Maria Rorot, Michał Szymański, Mateusz Wicher.

Wstęp wolny - wejściówki do odbioru w Kasie Teatru Małego od 7 listopada.

25 listopada, godz. 13.00, Tyskie Browary Książęce - Znaczył kapitan, reż. Jakub Kowalik

Znaczył kapitan


Figura ojca-kapitana czyli Onego jawi się jako postać znana nam z pokolenia naszych ojców i dziadków, gdzie wartość mężczyzny wyznacza sukces zawodowy. Gdy cichnie sztorm i trzeba sobie radzić z życiem na lądzie, na emeryturze, Kapitan traci poczucie sprawczości i kontroli, a zatem i sens życia.

Sztuka gęsta jest od silnych i zagmatwanych relacji rodzinnych, które jak splątane liny będące elementem scenografii łączą poszczególne postaci wielopokoleniowej rodziny. Żona i dzieci Onego przez lata radzili sobie na co dzień bez męża i ojca, dlatego trudno teraz nadrobić stracony czas i odbudować nadwątlone więzi, a utrudniają to zadawnione urazy i rozczarowania.

Pozbawione chronologii morskie reminiscencje, pełne przygód, niebezpieczeństw i sztormów, przywołują czasy dawnej aktywności i przywództwa Kapitana, kontrastuje to z dzisiejszym marazmem i wycofaniem.
W scenach retrospektywnych poznajemy także fragmenty historii rodzinnej i kurs, który obiera bohater, i który prowadzi go nieubłaganie do sytuacji teraźniejszej, ze wszystkimi konsekwencjami, czyli do wydarzeń podczas świętowania 70 urodzin.

  • reżyseria: Jakub Kowalik
  • scenografia: Paweł Łubkowski
  • muzyka: Wojciech Pinokio Sochaczewski
  • ruch sceniczny: Małgorzata Haduch
  • kostiumy: Julia Łucja Mazur
  • współpraca kostiumograficzna: Wiktoria Chromińska
  • oprawa graficzna Jakub Szachnowski
  • zwiastun/fotografie Paweł Łubkowski, Piotr Werewka.


Obsada:

  • On Piotr Piecha
  • Żona/Nieżona Ewa Skolias
  • Córka/Niecórka Magdalena Smoławska
  • Syn/Niesyn Bartosz Rułka
  • Zięć/Niezięć Piotr Werewka
  • Wnuczka/Niewnuczka Katarzyna Gazdowicz
  • Pingwin Veronika Proniakina/Magdalena Banka.


Wstęp wolny - wejściówki do odbioru w Kasie Teatru Małego od 7 listopada.

25 listopada, godz. 16.00, Tyskie Browary Książęce - Do Mołocznej, reż. Paulina Strzoda

do mołocznej


Inspirację spektaklu stanowi powieść Miriam Toews Głosy kobiet oraz jeden z odcinków programu Martyny Wojciechowskiej "Kobieta na krańcu świata".

Główne bohaterki: Agata, Ony, Greta i Mejal to kobiety żyjące w społeczności menonickiej, wyznającej radykalny nurt anabaptyzmu - odłam religii protestanckiej. Kobiety żyją w surowych warunkach. Brak dostępu do nowoczesnej technologii i elektryczności. Życie kobiet to opieka nad domem i dziećmi, uprawa roli i hodowla zwierząt. Ważnym aspektem w ich edukacji jest nauka Biblii.

W tej historii Mołoczna zasypia. To nocą budzą się jej demony. Brudne, zaparowane okna, strachy na wróble, słychać stukot a w snach ryby duszą się bez wody. Pewnej nocy słychać alarm i powtarzający się komunikat: Wszyscy mieszkańcy kolonii proszeni są o wstawienie się do odliczenia. Menonitki nie wychodzą, zostają na strychu. Muszą dokonać wyboru. Mają trzy opcje: nie robić nic, walczyć, odejść.

Spektakl porusza wątki religijne i społeczne. To opowieść o relacji, jaka łączy matkę z córką, konfrontującej dwie różne postawy życiowe. O tradycyjnej i nie tradycyjnej roli kobiety w społeczności menonickiej. O systemie, który jest opresyjny.

  • Scenariusz i reżyseria: Paulina Strzoda
  • Muzyka: Damian Przygodzki
  • Choreografia: zespół
  • Reżyseria światła: Agata Toporek
  • Video: Piotr Werewka
  • Konsultacje reżyserskie: Marta Streker
  • Obsada: Alicja Hudeczek, Karolina Jędrzejko, Patrycja Marszałek, Monika Szydłowiecka
  • Partnerzy: Scena Supernova, Teatr Odruchu
  • Czas trwania spektaklu: 50 minut
  • Autor zdjęcia: Piotr Werewka.


Spektakl powstał w ramach dyplomu reżyserskiego na studiach Podyplomowych Reżyseria teatru dzieci i młodzieży na Akademii Sztuk Teatralnych im. Stanisława Wyspiańskiego w Krakowie Filia we Wrocławiu.

Wstęp wolny - wejściówki do odbioru w Kasie Teatru Małego od 7 listopada.

25 listopada, godz. 17:45, Pasaż Kultury Andromeda - Pinok i Barbie. Bajka dla dorosłych, reż. Hubert Bronicki

pinok i barbie


Spektakl teatralny na podstawie niewystawianej dotąd w Polsce sztuki Jean-Claude’a Grumberga „Pinok i Barbie (tam, gdzie dzieci nie mają nic)”. Autor znany jest szerszej publiczności ze scenariuszy filmowych takich jak „Żądza bankiera” (2012), „Mała apokalipsa” (1993) czy „Pociąg do wolności” (1995). W sztuce Grumberga przyglądamy się światu, w którym nie ma ojców, bo mężczyźni są prezydentami lub żołnierzami; zawsze z dala od domu. Jedzenie zastępuje dialog, radio zagłusza ciszę. Puste rytuały wypełniają czas. To świat, w którym „mieć” jest sensem i celem. W tym miejscu smutku i samotności, jedyną radością są zabawki, ale z nimi także trzeba się rozstać.

„Pinok i Barbie” to wzruszająca opowieść o przygodach dziecięcych zabawek, wysłanych do tzw. krajów trzeciego świata, na ziemie zdewastowane nieustającymi konfliktami zbrojnymi z udziałem dzieci. Spektakl opowiada o kruchości ładu w jakim żyjemy, z empatią ukazując problemy, o których media przeważnie milczą, a społeczeństwa chcą zapomnieć. Konwencja bajki, pozwala zmierzyć się z tematyką wojny, śmierci, głodu, okrucieństwa, pragnienia ucieczki, tęsknoty za wolnością, w sposób wyrafinowany i nie dający jednoznacznych odpowiedzi.

Projekt nagrodzony w konkursie Teatrogranty 2020 przez Katowice Miasto Ogrodów - Instytucję Kultury im. K. Bochenek. Wstęp wolny - wejściówki do odbioru w Kasie Teatru Małego od 7 listopada.

Teatr Mały

43-100 Tychy
ul. kard. A. Hlonda 1

tel. 32 227 20 67
tel. 32 227 36 11
fax 32 227 20 67

ar / tychy.info